loading...

دانستنی ها درباره اپلیکیشن های موبایل، کامپیوتر و...

هدفون به عنوان گروهی از وسایل جانبی که فرصت گوش‌دادن و حتی حرف‌زدن شخصی‌ را به کاربران خود می‌دهند. با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی های یک هدفون خوب آشنا

بازدید : 195
دوشنبه 10 شهريور 1399 زمان : 12:08

هدفون به عنوان گروهی از وسایل جانبی که فرصت گوش‌دادن و حتی حرف‌زدن شخصی‌ را به کاربران خود می‌دهند، چند سالی درجا می‌زدند. به عبارت دیگر، فناوری و خلاقیتی که از این محصولات انتظار داشتیم، برای مدتی طولانی بی‌تغییر بودند. با این حال در چند سال اخیر شاهد جهشی باورنکردنی در دنیای این دوستان همیشه همراه بودیم و حالا می‌توانیم بگوییم فاصله میان یک هدفون خانگی و یک هدفون قابل حمل به کم‌ترین میزان ممکن در چند سال اخیر رسیده است. با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی های یک هدفون خوب آشنا کنیم.

ویژگی های یک هدفون خوب

پیش از خرید هر هدفون ، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. شاید مهم‌ترین آن‌ها مدل هندزفری و هدفون شما باشد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مدل طراحی و شکل هدفون‌های بازار که می‌توانند با توجه به مدل گوش و حتی مدل علاقه شما به اولویت شما تبدیل شوند:

هدفون داخل گوشی: این مدل از هدفون‌ها که به آن‌ها ایرباد هم گفته می‌شود، به درون گوش شما راه پیدا می‌کنند. بنابراین اگر مجرای گوش شما چندان بزرگ نیست، هدفون‌های داخل گوشی به دلیل چسبیدن به گوش، گزینه‌های مناسبی هستند.

هدفون رو گوشی: تعریفی که از هدفون به معنای کلاسیک آن داریم، هدفون‌های رو گوشی هستند. این هدفون با کمک طراحی نیم دایره‌ای، روی گوش‌های کاربر می‌نشینند. به دلیل سطح بزرگ اسپیکری که هدفون‌های رو گوشی دارند، معمولا با هزینه بیشتر می‌توانید تجربه کیفی فوق‌العاده‌ای از آن‌ها کسب کنید.

هدفون دور گوشی: شاید هدفون‌های دور گوشی خانگی‌ترین محصولات بازار باشند. اسپیکر این مدل از هدفون‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، دور گوش کاربر می‌نشینند. به همین دلیل هم ابعاد بسیار بزرگی دارند و معمولا قابلیت اتصال بی‌سیم را پشتیبانی نمی‌کنند. بیشتر مشتریان هدفون‌های دور گوشی کاربران حرفه‌ای و افرادی هستند که دوست دارند در یک فضای ثابت یک تجربه بی‌نظیر را داشته باشند.

در جهان امروز شرکت‌های تولید‌کننده هدفون‌ تلاش زیادی برای بزرگ‌نمایی در نمایش قابلیت‌های محصولات خود می‌کنند و به‌ راحتی می‌توانند کاربران را فریب دهند زیرا بهترین راه برای ارزیابی یک هدفون، آزمایش کردن آن است نه تماشای نقد و بررسی یا اغراق‌های دیگران درباره کالایی که خودشان خریداری کرده‌اند.
به عنوان مثال برای خرید یک گوشی موبایل یا یک تبلت می‌توان پردازنده، نمایشگر، باتری و دقت دوربین آن را با مطالعه یک نقد و بررسی ساده ارزیابی کرد و نیازی به لمس یا تجربه کار با آن به صورت فیزیکی نیست حال آنکه برای ارزیابی یک هدفون صرفا باید توسط کاربر امتحان شود و تقریبا هیچ راه دقیق دیگری برای ارزیابی کیفیت صدای آن وجود ندارد. اما به طور کلی هنگامی که برای خرید یک هدفون‌ اقدام می‌کنید باید نکاتی را بررسی کنید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.
Frequency یا فرکانس پاسخگویی
وقتی مشغول چک کردن مشخصات یک هدفون‌ هستید در بخش فرکانس پاسخگویی حتما با اعدادی مواجه می‌شوید که هرکدام مشخصه‌ای از بازه قدرت تولید صدا در یک هدفون است. همان‌طور که می‌دانید واحد سنجش یا اندازه‌گیری صدا Hertz (هرتز) است که فرکانس یا هرتز پایین‌تر مربوط به Bass (باس) و فرکانس‌های بالا نیز طبعا مرتبط با صداهای Treble (صداهای زیر) هستند. به عنوان مثال هنگامی که محدوده صدای یک هدفون از ۱۵ هرتز شروع می‌شود، باس قوی‌تری نسبت به یک هدفون با محدوده آغازی از ۲۵ هرتز ارائه می‌دهد و به همین ترتیب محدوده نهایی فرکانس‌های بالاتر مانند ۵۰ کیلوهرتز یا ۳۰ کیلوهرتز نیز به همین ترتیب در تولید صداهای زیر عمل می‌کنند.

البته یک نکته در این قسمت وجود دارد، اینکه گوش یک انسان عادی در بیشترین حالت قادر به تشخیص فرکانسی معادل با ۲۰ کیلوهرتز یا ۲۰۰۰۰ هرتز است که البته گوش انسان با شنیدن چنین فرکانسی ممکن است دچار مشکلاتی از جمله ناشنوایی شدید یا حتی کر شدن شود پس به اعدادی همچون ۵۰ کیلوهرتز یا ۶۵ کیلوهرتز توجهی نکنید زیرا صرفا یک هیاهوی تبلیغاتی بوده و ارزش فنی ندارد!
Impedance یا امپدانس
همانطور که می‌دانید هدفون‌ها با برق کار می‌کنند و به همین دلیل در صورتی که هدفون‌های قوی نداشته باشید، به مرور زمان فرسوده و خراب می‌شوند؛ با توجه به این موضوع، جریان الکتریسیته ویبره یا لرزشی خفیف در هدفون‌ها ایجاد می‌کند که در گوش شما با صدایی مانند خش‌خش شنیده می‌شود و قطعا صدایی جذاب و دلپذیر نخواهد بود اما برای از بین‌بردن این صدا چه باید کرد؟ برای نابود کردن چنین صداهایی به امپدانس پناه می‌آوریم.
واحد سنجش امپدانس، Ohm (اهم) است که طبعا هرچه بالاتر باشد، خش‌خش کمتر است. اگر بخواهیم ساده‌تر توصیف کنیم، هدفونی که امپدانس بالاتری دارد طبعا صداهای مزاحمی از جمله موارد ذکر شده را کمتر تولید می‌کند که رقم استاندارد یا فراگیر برای امپدانس نیز ۳۲ اهم است که اکثر هدفون‌ها از این میزان امپدانس بهره‌مند می‌شوند.
Sensitivity یا حساسیت
میزان حساسیت یا فشار صدا توسط db (دسی‌بل) اندازه‌گیری می‌شود که توضیح آن اندکی پیچیده است؛ پس اجازه دهید ساده بیان کنیم. کمترین صدا یا اصطلاحا آهسته‌ترین صدا صفر دسی‌بل است و بیشترین صدایی که می‌تواند تقریبا گوش شما را کاملا کر کند، ۸۵ دسی‌بل است! این میزان صدا پرده گوش را پاره نمی‌کند یا اصطلاحا به یک‌باره کر نمی‌شوید اما به مرور زمان و طی مدتی نه چندان طولانی قطعا آسیب جدی به شنوایی‌تان وارد خواهد کرد اما گوش‌دادن به موسیقی با صدای آرام معنی ندارد، نه؟! طبیعی است که اکثر (بخوانید همه) کاربران علاقه دارند موسیقی مورد علاقه‌شان را به بلندترین حالت ممکن گوش بدهند اما چه میزانی از صدا به گوش آسیب نخواهد رساند؟
Driver یا درایور
شاید بزرگترین و شاخص‌ترین تفاوت میان هدفون‌ها اندازه و قدرت Drivers یا درایورهای آن‌هاست؛ هدفون‌های On-Ear (روی گوشی) فضای بسیار زیادی برای قرار گرفتن درایور در گوشی‌ها به کمپانی تولیدکننده می‌دهند که این مورد یکی از نقص‌های In-Ear (ایرفون‌ها) است زیرا ایرفون‌ها بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوان یک درایور بزرگ یا چندین درایور متنوع در آن‌ها قرار داد.

هدفون‌های قوی و بزرگ معمـولا از ۴ درایـور بـرای پوشش انواع صداهـای با فرکانـس بـالا و پایین بهره می‌برند حال آنکه ایرفـون‌هـا اغلب از ۲ درایور استفاده می‌کنند که طبعا صدای ضعیف‌تری تولید خواهند کرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 72
  • بازدید کلی : 2615
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی